Relatief gezien vinden potentiele klanten je niet rechtstreeks. Dit gebeurt meestal via een doorlink. Zoals bijvoorbeeld via een nieuwsbrief, een nieuwsartikel of een blog waarin een link naar je website of een specifieke evenement wordt weergegeven. Daarnaast zijn er natuurlijk de tal van social media kanalen die worden ingezet die je goed kunt inzetten om traffic naar je site te generen.
Een contentstrategie om Social Media voor je te laten werken
Het zakelijk inzetten van Social Media maakt het mogelijk snel meer naamsbekendheid te krijgen bij een groter publiek. Door Social Media effectief in te zetten bouw je relevant publiek op die de ambassadeurs zijn van jouw merk.
Hoe zet jij je online netwerken effectief in?
Ik geef je drie marketing pijlers die je kunnen helpen Social Media voor je te laten werken. In mijn werksessie met ondernemers maken deze drie markering pijlers altijd onderdeel uit van hun contentstrategie.
Wist je dat het bij Social Media voor 95% gaat over het opbouwen van een relatie en 5% over zaken doen/verkopen?
Drie content marketing pijlers
Pijler 1: KNOW
Social Media maakt is een groot virtueel netwerk en maakt het het mogelijk snel meer naamsbekendheid te krijgen en jezelf zichtbaar te maken. Laat jezelf zien!
Laat zien:
- Wie je bent
- Waarom doe je wat je doet
- Welk probleem of welke vraag kun jij oplossen of beantwoorden
Pijler 2: LIKE
Mensen houden van (persoonlijk) verhalen. Waarom ben je ondernemer, waar loop je tegenaan en hoe los je het op?
Daarnaast is het van belang te laten zien dat jullie de partij zijn waarmee ze zaken willen doen. Mensen gaan je niet aardig vinden omdat je zichtbaar bent. Laat zien wat jouw toegevoegde waarde is.
– Wat staan jullie als bedrijf voor? (jullie normen en waarden)
– Welke waarde voeg je toe?
– Wat vind jij belangrijk in het dagelijks leven? (persoonlijk maken)
– Hoe sta jij in het leven?
Pijler 3: TRUST
Hier gaat het erom dat je laat zien dat jij het waard bent om zaken mee te doen. Dit kun je laten zien door reviews te delen wat anderen van je vinden. Om vertrouwen te krijgen bij je doelgroep is het ook van belang je kennis en expertise te delen. Ben je interessant dan gaat men je berichten liken of delen. Mensen vinden het fijn zich te herkennen in situaties of probleemstellingen. Het krijgen van tips om zich goed te kunnen voorbereiden bij het maken van keuzes of voeren van gesprekken ontvangt men graag.
Door deze drie pijlers toe te passen is jouw klant sneller geneigd jouw website te bezoeken. Het blijkt namelijk dat wanneer je minimaal 7 tot 10 keer zichtbaar bent in de tijdslijn van jouw (potentiële) klant er sprake is van een intentie om zaken met je te doen.
Laat vooral zien wat jij voor je klant kan betekenen. Probeer jezelf niet te verkopen.